De markt als toetssteen van competentie

Beroepsgericht onderwijs zou in een ideale wereld eenvoudig zijn ingericht. In die wereld leer je op een school de competenties die je nodig hebt om in de echte beroepspraktijk direct aan de slag te kunnen. En je toont aan dat je over die benodigde competenties beschikt door die beroepspraktijk dat te laten bevestigen. Of anders gezegd: als de markt vindt dat je competent bent, dan is je opleiding geslaagd. Makkelijker kunnen we het niet maken, zou je zeggen.

Bij I AM College streven we er naar om onze opleiding naadloos aan te laten sluiten bij het doel ervan: de competentie ontwikkelen waarmee je direct ‘in het echt’ kunt ondernemen.

Op dit moment is het echter (veel) te vaak zo dat een opleiding geslaagd is als je bent geslaagd voor die opleiding, en dat, mede als gevolg daarvan, echte actuele beroepsgerichte competentie vaak ontbreekt. Waardoor een bedrijf een pas afgestudeerde student eerst zélf moet opleiden voordat die aan de slag kan. Als je daar over nadenkt, is dat een merkwaardige en zelfs onwenselijke situatie.
Bij I AM College streven we er naar om onze opleiding naadloos aan te laten sluiten bij het doel ervan: de competentie ontwikkelen waarmee je direct ‘in het echt’ kunt ondernemen. We doen dat door de praktijk constant centraal te stellen in ons opleidingsprogramma en door een sterk accent te leggen op persoonlijk leiderschap en het vermogen eigenaarschap te nemen voor het eigen leerproces, zoals ik in eerdere blogposts al heb toegelicht (zie onderaan de pagina). Een punt waarover ik u in deze blog wil informeren, is een ander belangrijk element in onze opleiding: de wijze waarop wij competentie toetsen.
Fase 1, de twee eerste jaren van de opleiding, is volledig gericht op voorbereiding met de praktijk als uitgangssituatie: het ontwikkelen van basisvaardigheden en een ondernemende houding. In deze fase toetsen we niet, maar evalueren we en geven we feedback. Geen examens dus en geen cijfers, maar feedback waar een student mee vooruit kan. Het doel is niet beoordelen maar helpen leren competentie te ontwikkelen.
In fase 2, de twee laatste jaren van de opleiding, is dat doel in de basis hetzelfde. Maar nu willen we dat die competentie ook echt bruikbaar is in de beroepspraktijk (van een ondernemer) én we willen voldoen aan kwalificatie-eisen ten aanzien van het diploma. Dat eerste punt geven we invulling door onze studenten in fase 2 een echte onderneming op te laten zetten, met echte klanten, serieuze geldstromen en reële risico’s. In het streven naar het succesvol opzetten van een kleine onderneming hebben de studenten alle vaardigheden waarover een ondernemer dient te beschikken keihard nodig, en ontwikkelen ze die tegelijkertijd.
Wij redeneren vervolgens als volgt: als je in die echte beroepspraktijk van een ondernemer erin slaagt iets voor elkaar te krijgen, dan kún je het ook echt. En dat is precies wat we willen zien: niet de school, maar de markt is de toetssteen voor het vaststellen van competentie. Om een voorbeeld te geven: de competentie ‘kunnen verkopen’ kun je alleen maar toetsen door het feitelijke resultaat in de praktijk – gerealiseerde verkoopresultaten – mee te nemen in een beoordeling. Een examen afnemen over ‘verkopen’ is zinloos, geredeneerd vanuit ons doel leren ondernemen.

Onze visie is dat het voor veel competenties niet uitmaakt: het proberen een succesvolle onderneming op te zetten is lerend, ongeacht succes of mislukken.

Onze examinering bestaat er om deze reden dan ook vooral uit dat een student gedefinieerde en genormeerde beroepsproducten oplevert die voortkomen uit het ondernemen zelf, en die ons toont op een zelfgekozen en logisch moment, passend bij de natuurlijke ontwikkeling van de onderneming van die student. De ontwikkelde competentie is daardoor niet alleen relevant en actueel, ook het verkrijgen ervan is vele malen leuker dan het doen van een examen (en dat stimuleert weer de motivatie, de essentiële drijvende kracht).
Wij krijgen regelmatig de vraag of je de gevraagde competentie alleen ontwikkelt door succesvol te zijn met je onderneming, iets dat wij natuurlijk niet kunnen garanderen. Onze visie is dat het voor veel competenties niet uitmaakt: het proberen een succesvolle onderneming op te zetten is lerend, ongeacht succes of mislukken. Van beide leer je evenveel omdat het de markt is die het je leert. En voor andere competities is het nog veel eenvoudiger: als je bijvoorbeeld geen verkoopresultaten realiseert, kun je blijkbaar (nog) niet verkopen, en kwalificeer je jezelf dus ook niet voor die competentie. Wij vinden dat niet erg, omdat we focussen op waar een student goed in is, op wat het talent is. Daar gaan wij voor en ook dat ‘staat op het diploma’, niet dat waar je niet goed in bent.
In een ideale wereld zou iedere student een succesvolle onderneming opbouwen tijdens de studie. Wij beperken ons tot het streven een ideale leeromgeving te creëren, waarin echte beroepsgerichte competentie wordt ontwikkeld en vastgesteld voor en door de markt. Idealer kunnen we het niet maken…

Robert
About The Author

Robert

Robert Stompff (ir.) is mede-initiator van I AM College en verantwoordelijk voor het onderwijs. Hij is een zeer ervaren coach en ondernemer en een gepassioneerd opleider en vernieuwer van onderwijs.

Whatsapp openen
💬 stel Rutger een vraag
Hoi 👋
Wil je meer weten over I AM College? Ik help je graag verder! Stuur mij een berichtje via Whatsapp. Dit kan eenvoudig via onderstaande applicatie of gewoon met je eigen telefoon naar 0624270373. Ik kijk uit naar je bericht!
Met vriendelijke groet,
Rutger