Xmas Sales Battle 2018

Door Rutger | Blog
IAM - Xmas Sales Battle 2018

In de donkere weken voor kerst is het alle hens aan dek bij I AM College. Tijdens het meest dynamische project van fase 1 strijden de eerste- en tweedejaars in teams van 5 a 6 studenten en een businesscoach om wie het beste salesteam van I AM College is. De missie is ogenschijnlijk eenvoudig: bedenk een product of dienst die iets te maken heeft met kerst, ontwikkel daarvoor een merk, positioneer je merk on- en offline, en verkoop vervolgens zoveel je kunt. Het team dat het hoogste resultaat heeft geboekt in harde valuta, wint de wisseltrofee voor Best Sales Team I AM College. De huidige tweedejaars hadden vorig jaar de lat gelegd op een winst van €1485 en waren ervan overtuigd dat ze dat resultaat dit jaar vér zouden overtreffen. En dat is ze gelukt ook. Maar daarmee hebben ze de trofee niet kunnen behouden. Twee eerstejaars teams, nog geen 3 maanden actief bij I AM, waren niet onder de indruk van het machtsvertoon van de tweedejaars en knalden ruim over dat resultaat heen. Het team van Jannes, Alexander, Matthijs, Yordi, Mees en Bas (IAM kerstbomen) en het team van Anna, Eva, Kietoera, Dana en Claire (IAM kerststollen) waren tot de laatste dag in een spannende strijd verwikkeld die op een paar tientjes werd beslecht in het voordeel van de kerstbomenheren, door in de laatste week nog een eindspurt in te zetten om de dames van de kerststollen te verslaan. De (geverifieerde) resultaten van de drie beste teams zijn als volgt:

??Team IAM Kerstbomen: omzet €5.934 & winst € 2.992 (1e prijs Eerstejaars + wisseltrofee Best Salesteam ever)
?Team IAM Kerststollen: omzet €5.935 & winst € 2.635
?Team Kerstbomenthuisbezorgd: omzet € 5.483 & winst € 2.318 (1e prijs tweedejaars)

Alle eerste- en tweedejaars studenten samen hebben een omzet gerealiseerd van maar liefs € 26.861 en een winst van € 11.784. Wij komen woorden tekort om aan te geven hoe trots wij op dat ongelofelijke resultaat zijn, waarmee nog maar weer eens onomstotelijk wordt bewezen dat deze jongeren enorme talenten hebben als ze ‘gewoon aan de slag gaan’. En dat is precies de wijze waarop we ze gedurende de gehele studie laten leren: doen, doen, doen!

1e prijs eerstejaars + wisseltrofee Best Salesteam ever – iamkerstbomen.nl

I AM College - Xmas Sales Battle 2018 - IAMKerstbomen

1e prijs tweedejaars – kerstbomenthuisbezorgd.com

I AM College - Xmas Sales Battle 2018 - kerstbomenthuisbezorgd

Winnaar fuck-up Trophy – Christmas Stories

Onze favoriete prijs is de trophy voor de grootste blunder. Omdat wij uit ervaring weten dat je ondernemen alleen maar leert door te proberen, (vaak) onderuit te gaan, daarvan te leren en het nógmaals te proberen (maar dan ietsje anders). Wie nooit wat probeert en risico’s te allen tijde zorgvuldig vermijdt, die zal nooit leren ondernemen. Wij willen het uitproberen en het onvermijdelijke onderuitgaan dus nadrukkelijk stimuleren, vandaar dat we de Fuck-up Trophy uitreiken als we weer eens een blunder van formaat hebben gezien. Dit jaar viel het bij de sales battle (helaas) een beetje tegen qua blunders. We hebben geworstel gezien met lange levertijden, we hebben een behoorlijk goed presterend team gezien dat ‘vergat’ verkoop- en inkoopfacturen te verzamelen en dus officieel vrijwel niets heeft verdiend. We hebben teams gezien waarvan alle leden vonden dat ‘de ánder’ eigenwijs was waardoor er stevige impasses ontstonden. Maar de Fuck-up Trophy hebben we dit keer uitgereikt aan een team dat volledig uit dames bestond en dat fantástisch heeft gepresteerd, maar dat zich op het allerlaatste moment nog heeft laten overtroeven door een mannenteam, door de verkoop een week te vroeg stil te leggen… De wijze les: je bent pas klaar als je de streep hebt bereikt. En vooral: heren opgelet, anders worden jullie in alle standen ondernemend geklopt!

I AM College - Xmas Sales Battle 2018 - Christmas Stories

Impact Award – I AM Charity Diner

Een bijzondere prestatie is geleverd door het tweedejaarsteam van Jesper, Olivier, Tom en Max. Dit team had commerciële ideeën zat, die in de korte tijd die ze hadden (6 weken) echter niet realiseerbaar bleken. In de vierde week van het project hebben ze het roer dan ook volledig omgegooid: ‘als we de sales battle niet meer kunnen winnen, gaan we iets moois doen’. En dat hebben ze gedaan: op 26 december organiseren zij een kerstdiner voor 120 mensen uit Hoorn die onder de armoedegrens leven. Ze hebben daartoe geld opgehaald middels crowdfunding, eten geregeld via de Voedselbank en voor een goede kok gezorgd die daarvan een heerlijk kerstdiner maakt. Ze hebben bussen geregeld om de mensen naar de geregelde lokatie te brengen (de Hallen in Amsterdam), en er is een leger aan mensen op de been gebracht om tijdens dat I AM Charity Diner voor de bediening te zorgen. Dat wordt voor alle betrokkenen een prachtige tweede kerstdag. En wij zijn hier zo trots op dat we speciaal voor hen een nieuwe award in het leven hebben geroepen, de Impact Award. Voor initiatieven die een sociale, duurzame impact hebben op onze samenleving.

I AM College - Xmas Sales Battle 2018 - Charity Dinner
Rutger
I AM

Rutger

Rutger is mede-oprichter van I AM College en bezit een onuitputtelijke drive om jongeren hun persoonlijk potentieel te laten inzien.