Vakschool voor ondernemend talentStart je eigen bedrijf, leer ondernemen
////////////

I AM College is dé mbo vakschool waar je leert ondernemen dóór te ondernemen. Waar je in de praktijk aan de slag gaat met het talent dat jou uniek maakt. Je ontdekt wie je bent, wat je wilt en hoe je dat gaat bereiken. Daardoor ben jij in staat je eigen toekomst te realiseren met een erkend diploma op zak, een eigen bedrijf en vier jaar werkervaring.

mbo 4-bol
erkende opleiding
recht op studiefinanciering DUO
particuliere opleiding
begeleid door ondernemers
max. 60 studenten per jaar

Wil jij leren ondernemen?

Kom langs op een open dag

  • ondernemerschap
  • leiderschap
  • marketing
  • communicatie
  • bedrijfsbeheer
  • sales
  • creativiteit
  • zelfverzekerd
  • gedisciplineerd
  • gemotiveerd
  • nieuwsgierig
  • daadkrachtig
  • moedig
  • volhardend
Skills & mindsetWat je kunt als je klaar bent
////////////

Wij beloven dat als je afstudeert bij I AM College, je beschikt over de skills en attitude van een ondernemer. Je bent in staat een bedrijf op te zetten en te runnen. Jij hebt jezelf gevormd tot een unieke young professional die zelfbewust is, goed kan samenwerken en zich continu blijft ontwikkelen. Je hebt een eigen definitie van succes en de ambitie om dat te realiseren.

Hoe je leertJij bepaalt het zelf
////////////

Bij I AM College leer je op een hele bijzondere manier: jij bepaalt zelf hoe je iets wil leren, wanneer je dat wil en op welk niveau jij dat wil doen. De praktijk is daarbij de beste leermeester, omdat je alleen maar kunt leren ondernemen door het te doen. Omdat dit nieuw voor je is, begeleiden wij jou persoonlijk en intensief op basis van de volgende uitgangspunten:

ProgrammaHoe gaan we je daarmee helpen
////////////
Fase 1ONTWIKKELEN BASISVAARDIGHEDEN EN ONDERNEMENDE HOUDING

 

Het vierjarige programma waarmee je aan de slag gaat, is opgebouwd uit twee fases van ieder twee jaar. In fase 1 leer je de basisvaardigheden en -houding die jij nodig hebt als ondernemer. Elke 6 weken ga je aan de slag met in totaal 14 projecten. Ieder project bestaat uit een uitdagende praktijkopdracht (de missie) en daarop afgestemde leerdoelen waarin de kernvakken aan bod komen.

Elk project sluit je af met een presentatie en feedback van je collega’s, je coach en de vakexperts. Na elk project heb je een week vrij, waarna we weer verder gaan met een nieuw project. Ook werk je in deze fase hard aan je talen, Nederlands, Engels en Duits. In het laatste project trek je alles wat je geleerd hebt uit de kast, om samen met je team een berg-expeditie te organiseren en financieren.

Jaar 1
Jaar 2
Kickstart

De kickstart is de introductie van de opleiding. Het doel van dit eerste project is om te ontdekken wat ondernemen is, hoe het programma van I AM College in elkaar steekt en om je medestudenten en alle experts en coaches van I AM College te leren kennen. Ieder expertteam zal jullie tijdens de kickstart vertellen wat jullie te wachten staat het komende jaar voor wat betreft het vak. En jullie vervolgens leuke en uitdagende ondernemende opdrachten geven om zo alvast wat feeling te krijgen met het vak en het leven van een ondernemer. Ook vertellen jonge en ervaren ondernemers over het leven van een ondernemer.

  • Tijd: 2 weken, gevolgd door 1 week vrij

Personal Branding

Wat is branding en hoe vertel je professioneel een commercieel verhaal? Wie ben jij eigenlijk, waar ben jij goed in en waarom zouden anderen met jou zakelijk in zee gaan, wat voor merk ben jij en wat is jouw story? Tijdens de voorbereiding ga je met je team en begeleid door de docenten en coaches aan de slag om ondermeer deze vragen te onderzoeken.
Je eerste missie is: creëer je eigen merk (brand) en verhaal (story), ontwerp en vervaardig toepassingsmogelijkheden voor je eigen logo (businesscards, email-footer, factuur), ontwerp en realiseer je eigen landingpage met inhoud en zet een administratie in excel op van jouw eigen financiën als startend ondernemer.

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 1 week vrij

X-mas sales battle

Effectief kunnen verkopen, is misschien wel een van de moeilijkste vaardigheden om te leren. Niet omdat het zo ontzettend moeilijk is op zich, maar omdat het zoveel van je vraagt: lef, sociale vaardigheden, het vermogen om te luisteren én je eigen verhaal te vertellen tegelijkertijd, organisatie, doorzettingsvermogen, het vermogen om te gaan met teleurstellingen en afwijzingen, en nog eens lef, lef en léf. De missie van dit project is om zoveel mogelijk geld te verdienen middels verkoop van een zelf ontwikkeld product rond kerst. De teams strijden tegen elkaar voor de wisseltrofee Best Salesteam I AM College. Het geld dat de teams verdienen gaat op jullie eigen I AM bankrekening, en dient om de expeditie aan het einde van fase 1 mede te financieren.

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 2 weken kerstvakantie

Visual Identity

De missie van dit project is om per team voor een externe opdrachtgever een compleet uitgewerkt creatief voorstel plus offerte te ontwikkelen voor een zogenaamde visual identity - in saai maar goed Nederlands: een huisstijl. De aanbieding omvat per opdrachtgever het creatieve voorstel plus een uitgewerkte onderbouwing en verantwoording, een offerte voor de productie van alle middelen (gebaseerd op meerdere inkoopoffertes), plus een uitgebreide multimediale presentatie. Bijzonder onderdeel van de missie is dat je een business model canvas maakt van je opdrachtgevers om meer inzicht te krijgen in hun bedrijf.

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 1 week vrij

Get online

De missie van Get Online is om verschillende middelen in te zetten om de online zichtbaarheid van jullie opdrachtgevers te creëren. Online zichtbaarheid creëren heeft meerdere betekenissen. In eerste instantie zal dit het ontwikkelen van een website betekenen. Een deel van de website zal in het Engels moeten zijn ook. Als onderdeel van de missie zal je ook moeten bedenken hoe je bezoekers naar de website krijgt en hoe je online verdienmodellen zou kunnen toevoegen aan de website van je opdrachtgever. SEO (zoekmachine-optimalisatie) komt er ook nog bij en het creëren van een explainer-video is de kers op de taart.

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 1 week vrij

Welcome to the Jungle

Ondernemen leer je niet door achter je laptop te blijven hangen in de veilige omgeving van de school. Hoe leuk het ook is hier, the world is out there and it’s a jungle! Het wordt tijd dat je wat jungle-ervaring gaat opdoen, en daarvoor is het cruciaal dat je erop uitgaat, de jungle in. Ondernemen en leiderschap leer je tenslotte niet door in de schoolbanken te zitten, dat leer je in de praktijk. Dus: get out of the building, get out of your comfort zone, get out into the real jungle of entrepreneurs. De missie van dit project is dat je een presentatie of les verzorgt over wat je hebt geleerd door een week mee te lopen met een échte ondernemer die jou aanspreekt. Die ondernemer kies je zelf, net als wat jij zou willen onderzoeken bij de onderneming.

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 1 week vrij

Social challenge

The more you give, the more you get: een goede ondernemer is vaak een sociale ondernemer, iemand die iets creëert en ook iets teruggeeft aan de maatschappij. Dit afsluitende en bijzondere project staat volledig in het teken van iets goeds doen voor een ander. Je zal individueel iets goeds gaan doen, je gaat in kleine teams iets goeds doen en jullie gaan met de hele groep iets goeds doen. Wat jullie precies gaan doen, is een verrassing. Maar zoals bij alle projecten geldt ook hier dat we je tot het uiterste gaan uitdagen en dat je alles nodig zult hebben wat je tot dusver hebt geleerd. We sluiten dit project af met een knallend feest dat wordt bedacht en georganiseerd door - uiteraard - jullie zelf.

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 5 weken zomervakantie

Business Model Generation

hoe verdient een bedrijf nu precies geld, welke waarde voegen ze toe, hoe ziet hun business model er uit? Verdiep jezelf in business model generation en hoe je met een zogenaamd canvas een analyse kunt maken van het business model van een bedrijf. De missie van dit vierweekse project is: leg in teams contact met 4 verschillende bedrijven die in verschillende branches werkzaam zijn, online en offline, en die gevestigd zijn (dus geen startups). Analyseer het business model van ieder bedrijf met de business model canvas-techniek, en geef advies over wat jullie denken dat anders zou kunnen op basis van je eigen analyse.

  • Tijd: 4 weken, gevolgd door 1 week vrij

Social & sustainable entrepreneurship

Succesvol ondernemen staat of valt met het creëren van waarde. Alleen als je waarde creëert of toevoegt, is een klant bereid voor jouw dienst of product te betalen. Moderne ondernemers weten dat je tegenwoordig niet alleen waarde creëert door wát je doet, maar ook door hoe je het doet en voor wie. Moderne consumenten willen zich betrokken voelen bij een bedrijf, het idee hebben dat het bedrijf waar ze iets van kopen ook echt ergens voor staat. Als bedrijf wil je daarom geen klanten maar fans creëren. Tijdens dit project ga je aan de slag met verantwoord, duurzaam, ethisch en sociaal ondernemen. Mooie woorden die allemaal hetzelfde betekenen: je stáát ergens voor en daar kunnen anderen zich aan verbinden. Win-win-win, met andere woorden.

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 1 week vrij

X-mas Sales Battle II

Kerstmis komt er aan, dus is het weer tijd voor de jaarlijkse sales battle waarbij alle teams in fase 1 tegen elkaar strijden voor de wisseltrofee Best Salesteam I AM College. Salestime! Bedenk een product of dienst dat iets te maken heeft met kerstmis, creëer een brand, stel je doelgroep vast en ga verkopen. Wie is het beste team met het beste product én het meeste lef? Het geld dat de teams verdienen gaat op jullie eigen I AM bankrekening en dient om de expeditie aan het einde van fase 1 mede te financieren.

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 2 weken vrij

Value Proposition Design

In het moderne ondernemen zijn de klant en zijn beleving het uitgangspunt en niet het gevolg. Value proposition design is een moderne methode om die beleving vorm te geven. En dat begint met de vraag ‘wat wil mijn klant nu eigenlijk precies?’ Tijdens dit project verdiep je jezelf in effectieve manieren om de behoefte van je klant vast te stellen terwijl het product al ontwikkeld wordt. Je gaat aan de slag met het creëren van een ‘totaalbeleving’. Je gaat een customer journey in kaart brengen, waarbij je de vele contactmomenten in kaart brengt tussen een bedrijf en de klant en elk contactmoment gaat optimaliseren. Om overal maximale waarde voor een klant te realiseren. Je werkt bij dit project in kleine teams met echte opdrachten en projecten.

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 1 week vrij

(Crowd)funding (expedition I)

Dit project en de twee die daarna komen, staan volledig in het teken van de afsluitende expeditie naar de top van een berg. De missie is om een spraakmakend evenement te bedenken en te organiseren waarbij je een tocht naar de top van een berg koppelt aan het inzamelen van geld voor een zelfgekozen goed doel. Tijdens dit project bedenk je het concept, begroot je de kosten en ga je aan de slag met het aantrekken van geld om de uitvoering van de expeditie te kunnen financieren, middels crowdfunding en andere manieren van sponsoring. Ook leg je de contacten met een goed doel en bepalen jullie gezamenlijk de opzet van de actie waarmee je geld gaat inzamelen voor het goede doel.

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 1 week vrij

Branding & Campaigning (expedition II)

Tijdens dit tweede expeditie-project ga je met je groep aan de slag om je goededoelenactie, gekoppeld aan de expeditie, in de wereld te zetten. Om publiciteit te genreren en donateurs te vinden. Daarvoor gaan jullie het idee vertalen naar een merk (brand), een communicatieplan ontwikkelen en alle middelen produceren en de internetkanalen inrichten. Ook gaan jullie met PR aan de slag zodat je in de krant of zelfs op TV komt met je plan. Ook gaat een deel van jullie team al nadenken over de organisatie van de expeditie zelf, want een tocht naar de top van een hoge berg vraagt perfecte organisatie, veiligheid en ervaren begeleiders.

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 1 week vrij

The Expedition (expedition III)

The expedition is het slotstuk en letterlijk het hoogtepunt van fase 1: een (echte) expeditie uitvoeren naar de top van een hoge berg ergens in Europa en daarmee geld inzamelen voor een goed doel. En als je bovenop de top van die berg staat en uitkijkt over de wereld, gaan we met elkaar bepalen wat jij gaat doen als je weer beneden bent: wat is jouw ambitie als startend ondernemer of als ondernemer binnen het bedrijf van je familie, en hoe ga je vorm geven aan die ambitie? Zodat je na de aansluitende en welverdiende zomervakantie gelijk kunt gaan knallen met het begin van de rest van je leven als ondernemer!

  • Tijd: 6 weken, gevolgd door 5 weken zomervakantie

Fase 2VERDIEPEN EN PROFESSIONALISEREN VAN JE VAARDIGHEDEN

 

In fase 2 ga je aan de slag met waar het allemaal om gaat: je eigen onderneming opstarten of ondernemen in je familiebedrijf. In het echt, met echte klanten en echt geld en echte belastingen. Tijdens fase 2 professionaliseer jij je vaardigheden als ondernemer en laat je zien dat jij die beheerst door ze in de beroepspraktijk succesvol toe te passen.

In fase 2 werk je in themaperiodes. De praktijk waarin jij werkt is daarbij leidend. Dat betekent dat jijzelf jouw doelen en de weg daar naartoe bepaalt, afhankelijk van jouw ondernemende activiteiten. I AM College ondersteunt jou daarbij middels een praktische structuur waarbinnen je jouw leerproces zelf vormgeeft, en biedt intensieve coaching en expertise om je te ondersteunen bij het ondernemen. Fase 2 kent de volgende elementen:

Tijdens de specialisatie ondernemen met je startup krijg jij de vrijheid om je eigen ondernemersdroom te realiseren. Je richt daarbij je eigen bedrijf op en zet je zelfgekozen product of dienst in de markt. In de verdiepingsperiode bouw je jouw talenten maximaal uit en laat je zien dat jij succesvol kunt ondernemen.

Tijdens de specialisatie ondernemen in je familiebedrijf werk je in een klein team aan uitdagende opdrachten van andere aangesloten familiebedrijven. Zo ervaar je hoe familie-ondernemerschap op verschillende manieren wordt toegepast. In de verdiepingsperiode geef je al het geleerde terug aan je eigen familiebedrijf.

Jaar 3
Jaar 4
BPV

Je begint fase 2 met een ‘stage’ van 7 weken, de zogenaamde BPV. Je gaat daartoe onderzoek doen bij een onderneming die je zelf hebt gekozen, in de branche waarin je zelf jouw eigen onderneming wilt opzetten. Je gaat dus een uitgebreid kijkje in de keuken nemen bij een bedrijf dat al doet wat jij gáát doen. Hoe is de onderneming georganiseerd, hoe zit de marketing in elkaar, hoe is de verkoop georganiseerd, wat is het communicatieplan, hoe zit het bedrijf financieel in elkaar? Maar ook: hoe leidt de ondernemer het team? Hoe is het bedrijf ontstaan en waarom? Wat gaat goed en wat kan beter? Het gaat erom dat je zoveel mogelijk leert van dit bedrijf zodat je er je voordeel mee kunt doen in je eigen bedrijf.

Themaperiodes

Na je BPV begin je met het echte ondernemen. Het doel van fase 2 is dat je succesvol een eigen bedrijf opstart of echt waarde gaat creëren voor het bedrijf van je familie. Jij bepaalt helemaal zelf wat je gaat doen, wanneer je het gaat doen en hoe je het gaat doen. En dat is logisch, want je bent tenslotte je eigen baas in je eigen onderneming. Door dat te doen, laat je bijna spelenderwijs zien dat je kúnt ondernemen, dat je dus beschikt over de vaardigheden die je (ook) nodig hebt om je diploma te halen. Om je daarbij te helpen, is fase 2 opgedeeld in 9 themaperiodes. Per themaperiode bepaal je in overleg met je coach welke ondernemende doelen én daarmee welke einddoelen van de opleiding je gaat realiseren. En aan het eind van zo’n periode laat je de experts zien dat je beschikt over de vaardigheden die we willen zien. De coaches en experts staan tijdens deze periodes volledig tot jouw beschikking als en wanneer jij dat wilt!

Themaperiodes

Na je BPV begin je met het echte ondernemen. Het doel van fase 2 is dat je succesvol een eigen bedrijf opstart of echt waarde gaat creëren voor het bedrijf van je familie. Jij bepaalt helemaal zelf wat je gaat doen, wanneer je het gaat doen en hoe je het gaat doen. En dat is logisch, want je bent tenslotte je eigen baas in je eigen onderneming. Door dat te doen, laat je bijna spelenderwijs zien dat je kúnt ondernemen, dat je dus beschikt over de vaardigheden die je (ook) nodig hebt om je diploma te halen. Om je daarbij te helpen, is fase 2 opgedeeld in 9 themaperiodes. Per themaperiode bepaal je in overleg met je coach welke ondernemende doelen én daarmee welke einddoelen van de opleiding je gaat realiseren. En aan het eind van zo’n periode laat je de experts zien dat je beschikt over de vaardigheden die we willen zien. De coaches en experts staan tijdens deze periodes volledig tot jouw beschikking als en wanneer jij dat wilt!

Verdiepingsperiode

De laatste 18 weken van de opleiding vormen de zogenaamde verdiepingsperiode. Deze periode dient om je talenten maximaal uit te bouwen, en als het even kan de vakken waarin je dat wilt op een hoger niveau af te ronden dan MBO-niveau, op AD- of zelfs HBO-niveau. Dat doe je door jezelf te verdiepen in bepaalde aspecten van het ondernemerschap, zoals marketing, commercie of leiderschap. En die ‘verdiepte kennis’ weer toe te passen in je eigen startup om meer succes te creëren. Of in het familiebedrijf om waarde te creëren voor je bedrijf en iets terug te geven van alles wat je hebt geleerd bij andere familiebedrijven. De experts en coaches ondersteunen je intensief om de verdiepingsperiode zo waardevol mogelijk te laten zijn voor jou.

Als particuliere opleiding investeert I AM College in de hoogst denkbare onderwijskwaliteit. Door onze unieke aanpak en intensieve begeleiding kunnen we het gepersonaliseerde onderwijs bieden dat talentontwikkeling mogelijk maakt. Het collegegeld voor studiejaar 2019 bedraagt €11.500,- per jaar inclusief studiemateriaal en inschrijfgeld.

Meer informatie

Om er voor te zorgen dat jij start met een enthousiaste groep medestudenten die net zo gemotiveerd zijn als jou om ondernemer te worden, maken we gebruik van een selectieprocedure. Je wordt uitgenodigd om deel te nemen aan een korte ondernemende opdracht, waarna jij en het selectieteam samen een keuze maken.

Aanmelden

Het MBO4-diploma dat je krijgt als je de opleiding van I AM College met goed gevolgd afrondt, is officieel erkend door het Ministerie van Onderwijs (crebonummer 31GJ). Wat betekent dat je in aanmerking komt voor een ov-kaart (vanaf je 16e) en studiefinanciering (vanaf je 18e) en dat je verder kunt studeren op elke HBO-opleiding als je dat wilt.

Wil jij leren ondernemen bij I AM College?

Kom langs op een open dag

LeeractiviteitenHoe ziet je week eruit?
////////////

Bij I AM College doen we het anders. Omdat jij anders bent en omdat leren ook gewoon leuk kan zijn. Zo bieden wij geen saaie lange lessen, maar allerlei leuke en inspirerende leeractiviteiten die jou optimaal helpen bij het leren ondernemen.

En we houden het graag eenvoudig: elke dag begint daarom om 10.00 uur ’s ochtends en eindigt om 17.00 uur ’s middags. Bij I AM heb je alle vrijheid om je eigen leerproces zelf in te richten, maar gelden ook de vier basisregels: we zijn er, we zetten ons in, we presteren en we bieden waarde.

Tijdens een gewone dag bij I AM College werk je vooral aan een echte praktijkopdracht, de missie. Om een missie te realiseren, heb je kennis en vaardigheden nodig vanuit alle disciplines. De experts bieden jou die aan middels het gepersonaliseerd programma. Dat betekent dat jij zelf je eigen programma samenstelt op basis van de volgende leeractiviteiten:

Scrum-in
Check-in en check-out

Eke dag start en eindig je de dag met je team en coach. Je bespreekt samen het nieuws en je plant je dag. Aan het einde van de dag kijk je terug naar wat goed ging en wat beter kan, zodat je leert je eigen doelen te stellen en te realiseren.

Speedcolleges

Ieder expertteam van elk kernvak verzorgt wekelijks diverse korte speedcolleges van 20 minuten, om je iets te leren over wat je nodig hebt tijdens een project om de missie of leerdoelen te realiseren. Jij kiest zelf welke speedcolleges je gaat volgen.

Workshops

Naast speedcolleges organiseren de experts allerlei andere activiteiten waaraan jij kunt deelnemen. Dit kunnen bijvoorbeeld trainingen zijn waarin je leert pitchen, of workshops om dieper in te gaan op hoe je bepaalde begrotingen maakt. Jij kiest zelf welke workshops je gaat volgen.

Werkplaats

De experts zijn altijd beschikbaar om jou te coachen bij het realiseren van de missie, op het moment dat jij dat wilt. Zij ondersteunen jou wanneer jij vastloopt of waar jij dat nodig vindt, zónder je precies te zeggen wat je moet doen. Dat bepaal je namelijk altijd zelf.

Taalstudio

De taalexperts van Nederlands, Engels en Duits plannen elke week drie dagen in voor de taalstudio. De taalexperts organiseren binnen de taalstudio allerlei activiteiten om jou, op jouw niveau en in jouw tempo, te helpen vaardig te worden in een taal. Jij bepaalt zelf of en wanneer jij deelneemt aan de taalstudio, wat je daar wilt gaan doen en welke ondersteuning jij nodig hebt. Voor studenten met dyslexie bieden we gespecialiseerde begeleiding.

Teamcoaching

Elke week kijk je met je team en onder begeleiding van je coach terug naar wat je de afgelopen week met elkaar hebt bereikt ten aanzien van de missie. Je denkt met elkaar daarover na, je gebruikt de input van de experts die je hebt gekregen, en je leert met elkaar. Om daarna te bepalen wat je de komende week gaat doen om de missie te realiseren.

Personal coaching

Elke week kijk je met je coach terug naar wat jij persoonlijk de afgelopen week hebt bereikt ten aanzien van de leerdoelen die je de afgelopen week wilde realiseren. Je denkt na over wat goed is gegaan en wat beter kan, je stelt nieuwe doelen en je bepaalt hoe je die doelen gaat bereiken.

Wereldpodium

The world is your playground. Elke twee weken ga je met je team en de expert wereldpodium aan de slag om de wereld te ontdekken. Filosofie, politiek, recht, cultuur, kunst, muziek. Leren converseren, eten met mes en vork, wijnproeven. Everything & anything!

Inspiratielab

Elke twee weken nodigen we gastsprekers uit om jullie iets te vertellen over het leven van een ondernemer, over actuele ontwikkelingen, over inspirerende dingen. Of organiseren we workshops over presenteren, pitchen, waardecreatie en allerlei andere onderwerpen die interessant zijn voor jou als ondernemer.

Sport

Een ondernemer is in staat grenzen te verleggen. Daarvoor moet je fit zijn, ook fysiek. Bij I AM College sluit je fase 1 af met The Expedition, waarbij je met je hele groep voor een goed doel een bergexpeditie gaat organiseren en uitvoeren. Ook daarom moet je fit zijn. Vandaar dat sport ook onderdeel is van ons programma.

FAQStel een vraag
////////////

Ons opleidingsprogramma is maatwerk en volledig afgestemd op jou. We kunnen ons voorstellen dat je daarover hele specifieke vragen hebt. In de FAQ’s geven we antwoord op veel gestelde vragen. Hiernaast een selectie.

Staat je vraag er niet tussen, neem gerust contact met op ons op. We beantwoorden graag al je vragen!

Kernvakken: marketing, communicatie, commercie, bedrijfsbeheer, ondernemerschap, leiderschap en digitale vaardigheden.

Keuzevakken: innovatie, lean en creatief, duurzaam ondernemen en interculturele diversiteit.

Algemene vakken: Nederlands, Engels, Duits en rekenen.

Per vak geef jij aan op welk beheersingsniveau jij dat wilt doen, afhankelijk van je interesse en talent. Dat doe je in nauw overleg met je coach en de betreffende vakdocent. Wij hebben 3 beheersingsniveaus: mbo4, ad (associate degree) en hbo. In fase 2 bepaal je vervolgens zelf wanneer je getoetst wilt worden op dat zelfgekozen niveau. En als je dat haalt, krijg je op je diploma de vermelding dat je in dat vak op dat niveau hebt gepresteerd. Op onze opleiding op MBO4-niveau kun je dus vakken doen op een hoger niveau dan mbo4, en dat is uniek in Nederland en vooral goed voor jou.

Je kunt je aanmelden voor de ondernemersopleiding van I Am College als je beschikt over minimaal een VMBO-kader, VMBO-tl of Mavo-diploma.

I AM College heeft gekozen voor een verzwaarde MBO opleiding. Omdat wij vinden dat praktijkgerichte jongeren een excellente opleiding moeten kunnen volgen, die hen volledig gereed maakt om in de praktijk succesvol te zijn. Je studeert bij ons een jaartje langer om een echte professionele ondernemer te worden, maar eigenlijk ben je sneller klaar omdat je niet ook nog eens een hbo-opleiding hoeft te doen.

Gepersonaliseerd leren betekent dat jij centraal staat en dat het onderwijs helemaal voor jou op maat wordt gemaakt. Jij bent tenslotte een uniek mens, jij krijgt onderwijs dat aansluit bij hoe jij leert. De einddoelen van de opleiding staan vast, jij bepaalt zelf hoe je die doelen gaat realiseren en op welk niveau je dat gaat doen. Wij helpen jou daar natuurlijk mee.

Ons programma biedt juist voor jongeren met dyslexie de mogelijkheid om een goede opleiding te volgen. Omdat het onderwijs geheel gepersonaliseerd is wordt hier altijd op een passende manier rekening mee gehouden. Zo bepaal jij zelf – samen met je coach en vakdocenten – hóe je jouw eigen leerdoelen gaat realiseren. Daarbij begeleiden we je heel intensief waardoor we precies samen met jou kunnen bepalen wat jij nodig hebt om efficiënt te leren. En misschien leuk om te weten: de directeur van I AM College is zelf ook erg dyslectisch…